wellness

Pure luxe voor de gewone mens

Geef toe, we dromen allemaal wel eens van pure luxe. Hoe heerlijk zou het wel niet zijn dat je alles kunt doen wat je maar wil? ‘Wat zou het toch mooi zijn om in die sportwagen te rijden’ of ‘lekker op vakantie naar een luxe verblijf’ hoor ik je denken. Sommige dingen kunnen werkelijkheid worden. Want wat vroeger enkel was weggelegd voor de aller rijksten, wordt langzamerhand haalbaar voor de gewone mens.


CitizenM

Ken je CitizenM al? Dit is een hotel waarbij je betaalbare luxe krijgt. Werkelijk elke kamer is uitgerust met een XL kingsize bed, luxe badlinnen, sfeerverlichting, een panoramisch raam, een luxe regendouche, een moodpad om de kamer te bedienen, gratis WIFI en films, en een complete klimaatbeheersing systeem. Wist je dat ze zelfs designmeubilair van Vitra hebben? Hoe cool is dat! En toch is een kamer nog redelijk betaalbaar. Hoe kan dat? Het geheim zit hem in de uniformiteit. Elke kamer is hetzelfde waardoor kosten kunnen worden bespaard door inkoopvolume. Bij binnenkomst check je in op een zuil in plaats van een balie dat zorgt voor een verlaging van de personeelskosten. Van het restaurant in het hotel wordt doorgaans toch geen gebruik gemaakt, dus die hebben ze maar weggelaten. Ook managers zul je niet vinden in een CitizenM hotel. Deze hebben ze namelijk niet. Elke medewerker is bevoegd om zelf beslissingen te maken. Tot slot maken ze slim gebruik van vraag en aanbod. De prijs van een kamer is net als een vliegticket flexibel. Komt er bijna niemand, is een kamer goedkoper. Is de vraag hoog? Dan stijgt de prijs. Slim he?

Belvilla en Airbnb

Ook verzamelsites als Belvilla en Airbnb zijn hier voorbeelden van. Zij hebben geen vastgoed en enkel een website. Ze vragen een mooie vergoeding wanneer je bijvoorbeeld je vakantiehuis in Oostenrijk op hun website verhuurt die ze vervolgens weer investeren in de optimalisatie van hun systeem om nog meer appartementen te verhuren.


Ikea

Ikea doet eigenlijk hetzelfde. De meubelgigant zorgt voor mooie meubels die in een grote serie wordt gemaakt. Door het beheersen van de bedrijfskosten wordt het eindproduct goedkoper voor de consument. Ohja, een tafel of kast moet je nog wel even zelf in elkaar zetten. Een kast in onderdelen scheelt namelijk een hoop lucht in het opslagcentrum van de blauwe reus.

Outlet centers

Ook oulet centers maken slim gebruik van de prijs. Een kledingstuk dat te lang in de reguliere winkel hangt, wordt geruild voor een nieuw exemplaar. Het overjarige model vindt zijn weg naar het outlet center waar deze voor wat korting van eigenaar ruilt. Slim toch?

De koekoek-strategie

De koekoek is één van de mooiste vogels die er is en ze zijn bijzonder inventief. Het vrouwtje maakt slim gebruik wat er voorhanden is in haar omgeving. Zo legt ze haar eieren in een nest die niet van haar is. Er is immers al voldoende nestruimte. Waarom zou je dan zelf nog een nest bouwen? Dit bespaart enorm veel tijd en energie. Tot slot van rekening laat ze het broeden en opvoeden van haar kroost ook nog eens aan verschillende soortgenoten over. Kun jij het je voorstellen? Eén van de mooiste uitspraken is van een Braziliaanse burgemeester. Zijn motto: ‘haal een 0 van de begroting en er ontstaat creativiteit’. Eén van zijn voorbeelden is het inzetten van snelbussen in een metropool. Deze kostenverlaging zorgt ervoor dat er meer bussen kunnen rijden waardoor de bereikbaarheid alleen maar ten goede komt.

Fluxury Team