wellness

Hoe omgaan met hooggevoeligheid als HSP?

Hooggevoeligheid komt voor bij 15 tot 20 procent van de bevolking. Velen weten echter niet dat ze deze kracht hebben en voelen zich al jaren anders. Net of ze niet thuis horen op deze wereld. Zodra ze weten dat ze hooggevoelig zijn is het net alsof het eindelijk klopt wat men al die jaren al weet. Het “anders” zijn en voelen is perfect normaal als HSP-persoon (HSP = Hoog sensitief persoon).


Wat is HSP eigenlijk?

Je bent een Hoog sensitief persoon (HSP) als je:
  • De ander zijn emoties kan aanvoelen
  • Heel intens kan genieten van mooie dingen
  • Stemming kan van de ene moment op de andere omslaan
  • Twijfelen en moeilijk kan beslissen
  • Te weinig slapen en te veel piekeren over andermans problemen
  • Een hele goede, betrouwbare intuïtie hebt maar niet gebruikt
Er bestaat een betrouwbare HSP-test op het internet, alsook via een hersenscan kan men zien of iemand hooggevoelig is of niet.

Te veel prikkels

Een HSP krijgt teveel prikkels binnen op korte tijd. Soms is het een hele opgave om deze allemaal tegelijk te verwerken. Je energie wordt als het ware leeggezogen als je teveel prikkels opvangt en als je niet gewapend bent tegen zoveel informatie tegelijkertijd. Hoogsensitiviteit is als een kristallen glas: als je ermee gooit gaat het kapot, als je het voorzichtig behandelt dan fonkelt het (quote van actrice Marian Mulder).


Hoe omgaan met hooggevoeligheid als HSP

Een HSP heeft veel rust nodig en kan genieten van alleen te zijn en zo energie op te laden. Zonder deze rust zijn ze niet altijd gewapend tegen de hoeveelheid prikkels die binnenkomen. Aarden is ook een manier om om te gaan met hooggevoeligheid. Beide voeten op de grond en meditatie helpt om weer tot jezelf te komen. Wandelen in de natuur brengt ook de nodige rust en kalmte om energie op te laden.

Fluxury Team